fonQ maakt gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om onze site persoonlijker te maken en je te voorzien van relevante advertenties. Met deze cookies kunnen wij en derden jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen. Als je verder gaat accepteer je onze cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina of opt-out.
Terug naar Interview
  • Interview
  • Interview: 8 vragen aan barbecuekoning Jord Althuizen

Ruim zeven jaar geleden begon Jord Althuizen zijn barbecuebedrijf Smokey Goodness. Wat startte met één foodtruck op kleine foodfestivals, groeide uit tot een cateringbedrijf met ruim veertig mensen op de loonlijst. Daarnaast opende Jord de afgelopen jaren meerdere barbecuerestaurants, schreef hij de succesvolle Smokey Goodness-barbecueboeken en is hij regelmatig als barbecueexpert op tv te zien.


Betere vorm van barbecueën

Voor een oude fabriekshal in Delft Zuid staan tientallen foodtrucks uitgestald en een rokerige geur komt je al van ver tegemoet. Het kan niet missen: hier huisvest Nederlands bekendste barbecuefanaat Jord Althuizen zijn food imperium Smokey Goodness. Ook vandaag draaien de smokers weer op volle toeren. “Ik wil Nederlanders kennis laten maken met een betere vorm van barbecueën.”
 

Meet Jord Althuizen


Wie: Jord Althuizen

Eigenaar van: Cateringbedrijf Smokey Goodness en de restaurants The Rough Kitchen en Black Smoke

Auteur van: De kookboeken Smokey Goodness 1, 2 en

Signature dish: Pulled pork sandwiches en spareribs

Onmisbare barbecuetool: Staalborstel en gietijzeren grillrooster 

Helden: Jamie Oliver, Anthony Bourdain en Ted Reader

Zeven jaar geleden ben je Smokey Goodness begonnen. Wat was het moment dat je dacht: ik ga van barbecueën mijn werk maken?

“Dat was tijdens een bezoek aan mijn schoonfamilie in Amerika. We bezochten een typisch Amerikaans barbecuefestival in een klein bergdorpje in Colorado. De hoofdstraat van het dorp stond helemaal vol met grote smokers, alle barbecue-teams hadden de grootste lol met elkaar. Ik at voor het eerst pulled pork en traag gegaarde spareribs. Dat maakte indruk.”
 

Een culinaire eyeopener dus?

“Ja, zeker toen ik een paar weken later weer terug in Nederland was en bij mijn toenmalige werkgever een barbecue op de planning stond. Er kwam een slager met half bevroren saté, shaslicks en hamburgers en alles werd in een stalen bakpan bereid. Dat was zo’n groot contrast! Samen met twee horeca-collega’s heb ik daarna het snode plan bedacht om de Amerikaanse manier van barbecueën ook in Nederland te introduceren.”
 

Was dat meteen een doorslaand succes?

“Eén van de eerste klussen die we deden, was De Rollende Keukens in 2010. Dat was destijds nog een heel klein foodfestival met amper twintig foodtrucks. We hadden een smoker gehuurd en zelf een hutje in elkaar getimmerd. Als ik nu die foto’s weer bekijk, zie ik dat we enorm aan het klungelen waren. We kregen wel duizend keer per dag de vraag: ‘pulled pork, wat is dat?’, maar mensen vonden het wel mooi en interessant. Ik heb daarna een goede website gemaakt en Smokey Goodness langzaam verder uitgebouwd. Inmiddels hebben we het hele jaar rond opdrachten.”


Barbecueën is vandaag de dag dus niet alleen in de zomer, maar ook in de winter populair?

“Ja dat klopt, er wordt ook in de winter vaker gebarbecued. Ik hoor steeds meer mensen zeggen: ‘bij mij gaat de barbecue de schuur niet meer in’. Maar ik zie wel dat barbecueën in de winter nog exact hetzelfde gebeurt als in de zomer. Dat is jammer. In de winter zijn er heel andere producten voorradig dan in de zomer, experimenteer daarmee. Ga in de winter bijvoorbeeld eens aan de slag met wild op de barbecue. Op die manier is er nog zo veel meer uit te halen.”
 

Welke trends signaleer je naast de winterbarbecue nog meer?

“Je ziet verschillende tendensen. Vorig jaar was de picanha mateloos populair, spareribs zijn een blijvertje en ook pulled pork is nog altijd één van de favoriete barbecuegerechten. Verder denk ik dat er meer aandacht gaat komen voor vis- en groentebereiding op de barbecue.”

 

De tijd dat barbecueën voor vegetariërs niet interessant was, is dus voorbij?

“Vegetarisch barbecueën is heel erg in opkomst! Het is makkelijk om in de bravoure van een paar mannen rondom een grill af te geven op vegetariërs. Wij hebben altijd als doelstelling gehad dat wanneer een vegetariër met zijn bord naast een vleeseter komt te zitten, de vleeseter met een jaloerse blik naar het vegetarische gerecht kijkt. Als je het aanbod van eten op festivals ziet, ben je als vegetariër toch vaak de pineut. Dat willen wij anders gaan doen. De nadruk moet liggen op: ‘fuck, wat is dit lekker. En oh ja, het is toevallig ook vegetarisch’. Dát is onze doelstelling."
 

Je hebt twee succesvolle Smokey Goodness barbecueboeken geschreven en vanaf april ligt ook Smokey Goodness 3 in de winkel. Wat kunnen we van dit derde kookboek verwachten?

“Voor ieder boek haal ik inspiratie uit een ander land of werelddeel. Deze keer heb ik me laten inspireren door de Zuid-Afrikaanse keuken. Hiervoor heb ik veel met de braai gewerkt, waarbij je zelf houtskool maakt door hout op te branden. Dat is een geweldige beleving. Ik wil lezers echt in een andere cultuur meenemen, vandaar dat in het boek ook reisverhalen te vinden zijn. Verder is in dit boek een heel hoofdstuk gewijd aan vegetarisch barbecueën en komen natuurlijk een paar klassieke barbecuegerechten terug, zoals een goede burger en een recept voor spareribs.”
 

Wat hoop je dat Nederlanders anders gaan doen nadat ze kennis hebben gemaakt met jouw manier van barbecueën?

“Het klinkt misschien een beetje filosofisch, maar ik geloof dat eten een prachtig middel is om mensen bij elkaar te brengen. Het is een sociaal moment, ik kan daar zelf erg blij van worden. Ik probeer door mijn werk het kookgedrag van mensen te veranderen en ze meer te laten genieten. Ga gewoon eens naar de slager en vraag om het mooiste stukje rund. Of het nou in onze restaurants, via de catering, de boeken of op tv is: ik probeer mensen te enthousiasmeren om meer aandacht aan het eten te besteden.”
 

Meer inspiratie ontvangen?

Schrijf je in voor de fonQ voordeelmail en ontvang wekelijks de laatste trends en tips.

Deel dit inspiratieartikel:

Meer inspiratie

Barbecuerooster schoonmaken: 4 simpele tips

Het schoonmaken van je barbecuerooster hoeft niet moeilijk te zijn. Met deze simpele tips is jouw barbecue in een handomdraai weer klaar voor de zomer.


Lees verder...

Sous-vide koken is dé trend

De bereidingswijze sous-vide wordt steeds populairder. Wij zetten alles over deze bijzondere bereidingsmethode voor je op een rij.


Lees verder...